середу, 14 вересня 2011 р.

Війна, яку ніхто не бачив ...

Лейтенант Хіро Онода
Онода виконує наказ командира про капітуляцію
Хіро Онода в оточенні поліцейських
Онода передає президенту Філіппін свій меч, президент повертає його поручникові

 

 

 

 

 

Починаю нову серію матеріалів. У них розповідається про те, що таке честь і слава, а також віра, надія і любов. Перший про лейтенанта японської армії Хіро Онода.

Лейтенант Онода воював у Другу світову війну на Філіппінах. У 1944 році під час захоплення території союзниками двадцятидворічному Онода був даний наказ очолити невеликий загін, сховатися в джунглях і вести партизанську діяльність.

Для всіх війна закінчилася в 1945 році, а Онода, вірний наказу, продовжував воювати рік за роком. Зупинити його було нікому. Лейтенант вийшов з джунглів і здався філіппінській владі 10 березня 1974, через 29 років після закінчення війни, в повному однострої, маючи на руках справну японську гвинтівку, 500 набоїв до неї, кілька ручних гранат і самурайський меч. Капітулював він тільки після того, як з Японії прибув його командир і наказав здатися.

Результатом партизанської війни за цей час стали 130 вбитих і поранених людей. Всі ці роки на Онода влаштовували полювання поліція, армія і спецназ, але спіймати його не могли.

Вранці 10 березня 1974 до управління поліції філіппінського острова Лубанг зайшла підтягнута літня людина в напівзотлілому однострої японської імператорської армії. Церемонно вклонившись здивованим поліцейським, він дбайливо поклав на землю стару гвинтівку. "Я - підпоручик Хіро Онода. Підкорився наказу мого начальника, який велів мені здатися". Цілих 30 років цей японець, не знаючи про капітуляцію своєї країни, продовжував воювати в джунглях Філіппін.

- Я розмовляла з ним незабаром після його здачі. Ця людина довго не могла прийти до тями, - сказала в інтерв'ю колишня "перша леді" Філіппін Імельда Маркос. - Онода пережив страшний шок. Коли йому сказали, що війна завершилася в 1945 році, у нього просто потемніло в очах. "Як Японія могла програти?!" - Запитував він мене, і я не знала, що йому відповісти. Він просто сидів і плакав ридма.

Історія багаторічних пригод японського офіцера у філіппінських джунглях розпочалася 17 грудня 1944 року, коли командир батальйону майор Танігучі наказав Онода очолити партизанську війну проти американців на Лубанго: "Ми відступаємо, але це тимчасово. Ви підете в гори і будете робити вилазки - закладати міни, підривати склади. Я забороняю вам здійснювати самогубство і здаватися в полон. Може пройти три, чотири або п'ять років, але я за вами повернуся. Цей наказ можу відмінити тільки я і ніхто інший ".

Незабаром американські солдати висадилися на Лубанго, і Онода, розділивши своїх партизанів на маленькі загони, відступив у джунглі острова разом з двома рядовими і капралом Сімадой.

- Я пам'ятаю, як Онода показав нам свій притулок в джунглях, - розповів колишній заступник шерифа Лубанга Фідель Еламос. - Там було чисто, висіли гасла з ієрогліфами "Війна до перемоги", а на стіні був закріплений вирізаний з бананового листя портрет імператора. Поки були живі його підлеглі, Онода проводив з ними тренування, а також влаштовував конкурси віршів.

Онода не знав, що трапилося з солдатами з інших загонів. У жовтні 1945 року він знайшов американську листівку з написом: "Японія капітулювала 14 серпня. Спускайтеся з гір і здавайтеся!". Поручник завагався, але в цей момент почув стрілянину неподалік і зрозумів, що війна все ще триває. А листівка - просто брехня, щоб виманити їх з лісу. Але вони виявляться розумнішими ворога і підуть ще далі, в глиб острова ...

- Мій батько воював проти нього, потім я став поліцейським і теж воював з "загоном Онода", здавалося, це не скінчиться ніколи, - каже Фідель Еламос. - Ми прочісували джунглі раз по раз і не знаходили нікого, а вночі самураї знову стріляли нам у спину. Ми скидали їм свіжі газети, щоб вони побачили, що війна давно скінчилася, скидали листи від родичів. Я запитав Хіро потім: "чому ти не здався?" Він сказав, що був упевнений - листи та газети підроблені.

Йшов рік за роком, а Онода воював у джунглях. У Японії виросли ряди хмарочосів, японська електроніка завоювала весь світ, бізнесмени з Токіо купували найбільші американські концерни, а Хіро все бився на Лубанго на славу імператора, вірячи, що війна триває. Поручник кип'ятив воду зі струмка на вогні, харчувався фруктами і корінням - за весь час він тільки один раз серйозно захворів ангіною. Ночуючи під проливним тропічним дощем, він закривав гвинтівку своїм тілом.

Раз на місяць японці влаштовували засідки на військові джипи, розстрілюючи водіїв. Але в 1950 році здали нерви в одного з рядових - він вийшов до поліції з піднятими руками. Ще через чотири роки капрал Сімада був убитий в перестрілці з поліцейськими на одному з пляжів. Поручник і останній рядовий Козуке вирили собі в джунглях нове підземне сховище, непомітне з повітря, і перемістилися туди.

У жовтні 1972 року поблизу одного з сіл підпоручник заклав на дорозі останню міну, яка у них залишилася, щоб підірвати філіппінський патруль. Але міна заіржавіла і не вибухнула, і тоді вони удвох з рядовим Козуке напали на патрульних - Козуке застрелили, і Онода залишився абсолютно один.

Смерть японського солдата, який загинув через 27 років після капітуляції, викликала шок у Японії. Пошукові компанії терміново відправилися до Бірми, Малайзії і на Філіппіни розшукувати загублених в лісах солдатів імператорської армії. І тут сталося неймовірне. Майже 30 років Онода не могли знайти кращі частини спецназу, але зовсім випадково на нього натрапив японський турист Судзукі, який збирав у джунглях метеликів.

Він розповів Хіро, що Японія капітулювала, і війна давно закінчилася. Подумавши, Хіро сказав: "Не вірю. Поки майор не скасує наказ, я буду воювати". Повернувшись додому, Судзукі кинув усі сили на розшук майора Танігучі. Знайти його вдалося з великими труднощами - майор змінив ім'я і став книгопродавцем. Танігучі приїхав до Лубанг і троє діб їздив по джунглях на джипі з гучномовцем, кажучи одну фразу: "Я наказую тобі здатися!".

Коли Онода вийшов зджунглів, Танігучі, одягнений у військову форму, зачитав стоячи в стійці "струнко" поручникові наказ про здачу. Вислухавши командира, Онода скинув на плече рушницю і, хитаючись, попрямував у бік поліцейського ділянки, зриваючи з однострою напівзогнилі нашивки ...

- На Філіппінах пройшли демонстрації з вимогами посадити Хіро у в'язницю, - пояснює вдова тодішнього президента Філіппін Імельда Маркос. - Адже в результаті його "тридцятирічної війни" було вбито і поранено 130 солдатів і поліцейських. Але мій чоловік прийняв рішення помилувати 52-річного Онода і дозволити йому виїхати до Японії.

***

Проте самого підпоручника, що з острахом і здивуванням розглядав оброслу хмарочосами Японію, це повернення не радувало. Ночами йому снилися джунглі, де він провів стільки часу. Його лякали машини й електрички, приводили в шок реактивні літаки і телевізори. Через кілька років Хіро купив ранчо в самій гущавині лісів Бразилії і поїхав жити туди.

У 1996 році він знову повернувся на Філіппіни. - Хіро Онода несподівано приїхав до нас з Бразилії в 1996 році, - розповідає віце-губернатор Лубанга Джим Моліна. - Не хотів зупинятися в готелі і попросив дозволу оселитися в землянці в джунглях. Коли приходив у село, ніхто не подавав йому руки.

У серпні 2004 року "АіФ" опублікувала статтю "Останній самурай" про долю підпоручника, яка викликала небувалий читацький інтерес і сотні листів з питаннями: яким чином тому вдалося прожити стільки років уекстремальних умовах? Відповісти на них міг тільки сам Онода. Після трьох років переговорів він погодився на коротку зустріч з оглядачем "АіФ".

***

- Чесно кажучи, я не уявляю, як можна 30 років ховатися в джунглях ...

- Людина в мегаполісах занадто відірвався від природи. Насправді в лісі є все, щоб вижити. Маса лікарських рослин, що підвищують імунітет, діють як антибіотик, знезаражують рани. Померти з голоду теж неможливо, головне для здоров'я - дотримуватися нормального режиму харчування. Наприклад, від частого споживання м'яса температура тіла підвищується, а від пиття кокосового молока - навпаки, знижується. За увесь час у джунглях я хворів тільки один раз. Не слід забувати про елементарні речі - вранці і ввечері я чистив зуби товченої пальмової корою. Коли мене потім оглядав дантист, то був вражений: за 30 років у мене не було жодного випадку карієсу.

- Що насамперед потрібно навчитися робити в лісі?

- Добувати вогонь. Спочатку я підпалював склом порох з патронів, але боєзапаси треба було берегти, тому я пробував отримати полум'я за допомогою тертя двох шматків бамбука. Нехай не відразу, але в підсумку це вийшло. Вогонь потрібен для того, щоб кип'ятити річкову та дощову воду, це потрібно робити обов'язково, в ній є шкідливі мікроби.

- Коли ви здалися, то разом з гвинтівкою віддали поліції 500 патронів у відмінному стані. Як у вас збереглося стільки боєзапасів?

- Я заощаджував. Патрони йшли виключно на перестрілки з військовими, а також на те, щоб добути свіже м'ясо. Зрідка ми виходили на околиці сіл і ловили корову, що відбилася від стада. Тварину вбивали одним пострілом в голову і тільки під час сильної зливи: так мешканці села не чули пострілу. Яловичину в'ялили на сонці, ділили її так, щоб тушу корови можна було з'їсти за 250 днів. Гвинтівку з патронами я регулярно змащував яловичим жиром, розбирав, чистив. Взагалі, беріг її, як дитину, - закутували в ганчір'я, коли було холодно, закривав своїм тілом, коли йшов дощ.

- Чим ви ще харчувалися крім в'яленої яловичини?

- Варили кашу із зелених бананів у кокосовому молоці. Ловили рибу в струмку, пару разів вчинили наліт на магазин у селі, забрали рис і консерви. Ставили пастки на пацюків. В принципі в будь-якому тропічному лісі немає нічого небезпечного для людини.

- А як щодо отруйних змій і комах?

- Коли ви роками знаходитеся в джунглях, то стаєте їх частиною. І розумієте, що змія ніколи просто так не нападе, вона сама вас до смерті боїться. Те ж і з павуками, вони не ставлять за мету полювати на людей. Досить не наступати на них, тоді все буде нормально. Зрозуміло, з самого початку ліс буде дуже страшний. Але потім звикаєш до всього. Ми побоювалися зовсім не хижаків або змій, а людей - навіть суп з бананів варили виключно вночі, щоб дим не побачили в селі.

- Ви не шкодуєте, що витратили кращі роки свого життя на те, щоб вести безглузду партизанську війну самостійно, хоча Японія вже давно здалася?

- В імператорській армії не прийнято обговорювати накази. Майор сказав: "Ти повинен залишатися, поки я не повернуся за тобою. Це наказ можу відмінити тільки я ". Я солдат і виконував наказ - що тут дивного? Мене ображають припущення, що боротьба була марною. Я воював, щоб моя країна стала могутньою і процвітаючою. Коли я повернувся до Токіо, то побачив, що Японія сильна і багата - навіть багатше, ніж раніше. І це втішило моє серце. Що стосується іншого ... Звідки ж я міг знати, що Японія капітулювала? Я і в страшному сні не міг собі це уявити. Весь цей час, що ми боролися в лісі, були впевнені, що війна триває.

- Вам скидали з літака газети, щоб ви дізналися про капітуляцію Японії.

- Сучасне друкарське обладнання може надрукувати все, що потрібно спецслужбам. Я вирішив, що ці газети фальшиві, що їх виготовили вороги спеціально для того, щоб обдурити нас і виманити з джунглів. Останні два роки з неба кидали листи моїх родичів з Японії, які умовляли мене здатися, - я дізнався почерк, але думав, що американці їх взяли в полон і примусили написати це.

- Протягом тридцяти років ви воювали в джунглях з цілою армією - проти вас в різний час задіяли солдатів, загони спецназу, вертольоти. Прямо скажемо, сюжет голлівудського бойовика. У вас немає відчуття, що ви супермен?

- Ні. З партизанами завжди важко воювати, в багатьох країнах десятиліттями не можуть придушити збройний опір, особливо в важко прохідній місцевості. Якщо ти відчуваєш себе в лісі як риба у воді - твій супротивник просто приречений. Наприклад, я знаю, що одною місцевістю слід переміщуватися в камуфляжі з сухого листя, а іншою - тільки зі свіжих. Філіппінські солдати не знали таких тонкощів.

- Чого вам найбільше не вистачало з побутових зручностей?

- Важко сказати. Мила, напевно. Я прав одяг у проточній воді, використовуючи попіл від багаття як засіб для чищення, і вмивався кожен день ... але дуже хотілося намилити. Проблема була в тому, що форма почала розповзатися. Я виготовив голку з уламка колючого дроту і штопав одяг нитками, які зробив з пагонів пальми. У сезон дощів жив у печері, в сухий сезон будував собі "квартиру" з бамбукових стовбурів і покривал дах пальмової "соломкою": в одній кімнаті була кухня, в іншій - спальня.

- Як ви пережили повернення до Японії?

- Таке важко уявити. Неначе я з одного часу відразу перенісся в інший: хмарочоси, дівчата, неонова реклама, незрозуміла музика. Я зрозумів, що у мене відбудеться нервовий зрив, все було надто доступно - питна вода текла з крана, їжа продавалася в магазинах. Я не міг спати на ліжку, весь час лягав на голу підлогу. За порадою психотерапевта я емігрував до Бразилії, де розводив корів на фермі. Тільки після цього зміг повернутися додому. Але і зараз на три місяці на рік я їду в гірські райони Хоккайдо: там заснував школу для хлопчиків, де вчу їх мистецтву виживання.

- Як ви припускаєте: чи може хтось з японських солдатів і зараз ховатися в глибині джунглів, не знаючи, що скінчилася Друга світова війна?

- Можливо, адже мій випадок не був останнім. У квітні 1980 рокуздався капітан Фуміо Накахіра, який 36 років ховався у горах філіппінського острова Міндоро. Не виключено, що в лісах залишився хтось ще ...

- Але якщо б майор Танігучі не скасував свій наказ, ви воювали б до цих пір?

- Так!

Лейтенант Хіро Онода у відставці

Немає коментарів: